Mijn aanpak

Een tekst staat nooit op zichzelf. Een tekst moet naadloos aansluiten bij de context om het gewenste effect te hebben. Het analyseren van die context en de bevindingen direct meenemen in het schrijfproces, dat is waar ik me mee onderscheid van andere tekstschrijvers.

Een tekst is een communicatiemiddel, een manier om een boodschap over te brengen. Een tekst kan informeren, prikkelen of juist bevestigen wat men al weet. De kunst is om een tekst te schrijven die zegt wat u wil overbrengen en tegelijk ook wordt begrepen en gewaardeerd door uw doelgroep.

Aan een goede tekst gaat een heel proces vooraf, een stap die te vaak wordt overgeslagen. Een gedegen voorbereiding voorkomt eindeloze redactieslagen achteraf. Daarom wil ik voordat ik start met schrijven altijd een antwoord op onderstaande vragen.

  • Wie is de opdrachtgever en waar staat hij of zij voor?
  • Wat is de kernboodschap?
  • Binnen welke context wordt gecommuniceerd?
  • Met welke gevoeligheden moet rekening worden gehouden?
  • Is er al eerder gecommuniceerd en op welke wijze?
  • Wie is de doelgroep?
  • Wat kan en wil de ontvanger lezen?
  • Wat is de schrijfstijl?
  • Welk medium wordt gebruikt en wat betekent dat voor de tekst?